Online marketing – Internetový marketing – Digitální marketing
Pokud v rámci svého podnikání nabízíte produkty, výrobky, zboží, služby nebo jakékoli jiné aktivity jistě víte, že základem úspěchu jejich prodeje je propagace. Kvalitně propracovaná marketingová propagace spočívá v cíleném oslovení kupujícího. A přesně to platí i pro situaci na internetu. Internet je vynikající a široce rozšířené médium, které lze využít k úspěšnému obchodování v mnoha směrech. Jak?
Online marketing pomůže splnit vytyčené cíle
Propagaci produktů a služeb v oblasti internetu se říká online marketing. Setkat se můžete i s pojmy internetový marketing nebo marketing digitální či webový. Při využívání online marketingu je vhodné si stanovit cíle, kterých se má dosáhnout, tedy konkrétní důvody, proč vlastně internetovou podporu prodeje využívat. Jaké to jsou?
Co je třeba zlepšit a na co se zaměřit
Především to zřejmě bude zvýšení podeje nebo zájmu o nabízenou komoditu, a tedy i zvýšení konečného zisku. K tomu rozhodně dopomůže vysoká návštěvnost stránek, kde jsou tyto konkrétní prvky představeny. Proč? Protože stránky, na které nikdo nechodí, jednoduše nic neprodají a v takovém případě je jedno, jestli nabízíte nejlepší služby nebo nejlevnější produkty své řady. Online marketing vám pomůže představit se světu a vybudovat si pevnou pozici na trhu.
Kombinace metod, které na vás upozorní
K tomu, aby i zcela nový web nebo e-shop rychle prorazil a stal se úspěšným tak lze využívat optimální online marketingové nástroje, metody a postupy. Svým způsobem se jedná o obdobu běžného marketingového plánu, který se využívá klasicky mimo oblast internetu. I zde je nutné vhodně zvolit strategii, jejímž základem je reklama a fungující PR, které cílí na zákazníka a nabádá ho k nákupu nebo využití nabízené věci.
Utváření přístupu
Osvojit si nástroje internetového marketingu z velké části zvládne i běžně zdatný uživatel. Důležité je vědět, o které nástroje a metody lze podnikání na internetu opřít, tedy vědět, jaké existují a co umí. Některé se více zaměřují na prohlubování a dlouhodobou stavbu vztahů s potencionálními zákazníky tím, že se zaměřují na obsah. Jiné mají jako prioritu efektivní reklamu samotného produktu nebo služeb.
Nástroje online marketingu
Webové stránky
WWW stránky tvoří základ prezentace obchodu na internetu. Kvalitní webové stránky nebo e-shop musí mít atraktivní a strukturovaný design, jehož smyslem je efektivní lákání zákazníků k nákupu vybraného produktu nebo služby. Obsah internetových stránek by měl být doplněn o texty zaměřené na klíčová slova charakterizující nabízenou věc. Texty si samozřejmě můžete vytvářet sami nebo můžete oslovit zkušené copywritery, kteří je vypracují tak, aby přinášely maximální užitek. Intuitivně řešený web nebo e-shop je klíčový pro to, aby se zákazníci chtěli vracet a opakovaně využívat vaše služby.
Sociální sítě
Propagovat stránky nebo jednotlivé výrobky, konkrétní akci na zboží nebo třeba nabídku slevové výhody pak výborným způsobem podpoří využívání sociálních sítí. Poutavě připravený příspěvek nebo reklama oslovuje cílovou skupinu zákazníků při provozování jejich volnočasové a oddechové interakce na internetu, a má pak často vyšší účinek. Mezi nejrozšířenější sítě pak mezinárodně i v rámci České republiky patří Facebook, Twitter, Instagram a LinkedIn. Každá využívá trochu jiný model komunikace, lze se soustředit na sdílení příspěvků, fotografií, videa a podobně. Vše lze cílit na konkrétní uživatele nebo třeba oblast.
SEO a Content marketing
Tento nástroj využívá komplex algoritmů, kterými jsou vybaveny vyhledávače, jako je u nás nejrozšířenější Google a Seznam. Na jejich podkladě řadí výsledky vyhledávání k zadanému slovu nebo slovnímu spojení. Výsledky vyhledávání jsou zjednodušené odkazy na jednotlivé internetové stránky, jež nějakým způsobem vyhledávaný dotaz obsahují. Vyhledávač zpracuje výsledky během okamžiku. Zajistit, aby se vaše stránky zobrazovaly na předních pozicích může právě optimalizace pro vyhledávače, zkráceně SEO. Tato optimalizace obsahuje řadu nástrojů a technik, které pomohou zvyšovat vyhledatelnost webu. SEO optimalizace patří mezi zásadní prvky, kterým je vhodné se v rámci online marketingu věnovat.
PPC reklama – placená
PPC reklama, nebo-li „Pay Per Click“ je formou placené reklamy na internetu, jejímž smyslem je přivést na vaše stránky zákazníka. Za tuto službu, tedy proklik na váš web pak platíte určitý poplatek. U nás takto dobře fungují nástroje jako je Google Ads nebo Sklik. Variabilně nastavitelné a velmi rozsáhlé možnosti reklamy můžete směřovat na konkrétní nabídku, akci, na konkrétní uživatele i klíčová slova. PPC reklama se na stránce s výsledky vyhledávání po zadání hledaného výrazu zobrazují úplně nahoře. Jsou tak ihned na očích potenciálních zákazníků a „předbíhají“ tak výsledky SEO vyhledávání.
Posílání newsletterů
E-mailing je cílené oslovování zákazníku, kteří převážně již o vaše služby a produkty projevili zájem a umožnili vám sběr jejich e-mailových adres. K využívání těchto adres je tedy třeba mít od zákazníků souhlas. Tyto pak můžete používat k rozesílání informací o novinkách, slevách a zajímavých kampaní. Cílem je udržovat a prohlubovat již vzniklé vztahy mezi obchodníkem a klientem. Jedná se o úspěšný a dobře fungující nástroj internetového marketingu.
Odměna za podporu
Provizní systém je způsob, jak online marketing rozšiřovat také pomocí zprostředkovaného získávání zákazníků přes webové kanály různých partnerů. Ti se zapojí do affiliate (provizního) sytému vašeho obchodu. Budou jednoduše na svých portálech propagovat vaši značku nebo služby a za přilákané zákazníky si pak uplatní provizi.
Obraz prodává
Celkem vysokou oblibu si nacházejí video formáty, které názornou a zjednodušenou cestou mohou předvést svůj obsah širokému okruhu sledujících. K propagaci videa se nejvíce využívá kanál YouTube. Vytvořené a zde umístěné video můžete také usadit na svých webových stránkách nebo je sdílet na sociálních sítích.
Je toho hodně? Není
Nelekejte se. Ne každý obchod nebo stránka budou vyžadovat využívání všech marketingových nástrojů, které jsou na internetu dostupné, aby byl jejich účinek i tak dostatečně efektivní. Možností je velká řada a každá služba či obchodní značka si zaslouží svůj mix marketingových kanálů, které bude využívat a budou mu dobře fungovat. Internetový marketing je prostor k testování, zkoušení a stálému zlepšování strategií vlastních cest. Není třeba bát se být kreativní.
Vlastní nastavení nebo podpora zvenčí
Většinu uvedených nástrojů vám nabídne vlastní web během nastavení nebo vaše podnikavost v oblasti placené a neplacené reklamy na internetu. Pokud byste chtěli využívat metody, které jsou nad vaše síly, určitě neváhejte využít odborníky, kteří se na online marketing specializují. Byť se jedná o placené služby, ušetří vám v konečném důsledku spoustu vašeho času a výdaje vynahradí profesionálním nastavením a údržbou marketingových kanálů.
Pracujte na sobě i na propagaci
Online marketing je obor, který se neustále vyvíjí, prochází častými změnami a velmi rychle reaguje na potřeby trhu. To vše je ovšem výhoda, pokud jdete s dobou a máte nastavené ty správné procesy, nebo se věnujete samostatné propagaci. Internetový obchod je na tom založený a pokud chcete být úspěšní, právě zde najdete cestu, která vám to umožní.