Jak propagovat eshop – eshop marketing

Jakmile se dostanete přes vývoj a dokončíte tvorbu eshopu, nastane otázka: Jak propagovat eshop? Odpověď je celkem jednoduchá – nakopněte svůj eshop marketing. Řešení je ale již složitější, protože pod pojmem marketing se skrývá mnoho různých aktivit od těch placený ale i řada neplacených. Na některé aktivity stačíte sami, ale na řadu dalších je lepší si alespoň do začátku zaplatit konzultace a do budoucna i zvážit zaplacení specialisty.

Promyšlená strategie – jak propagovat eshop

Česká republika je eshopová velmoc a v poměru vůči počtu obyvatel přesahuje i daleko vyspělejší trhy. Kvůli vysoké konkurenci v online prostředí je potřeba promyslet řadu věcí, než se pustíte na propagaci eshopu. Protože reklamy vychází často velmi draze a v řadě případů vás převálcují větší hráči, můžete bez správné strategie utratit mnoho peněz, které se nikdy nevrátí. Při vytváření každé online strategie se vychází z těchto bodů:

  • Čím je můj produkt specifický?
  • V čem mohu být lepší než konkurence?
  • Kdo je koncový zákazník?
  • Jak oslovím koncového zákazníka?
  • S jakým obsahem mohu pracovat?
  • Jak si udržím zákazníky?

Čím větší je eshop a konkurence, tím více bodů do strategie vstupuje. Na základě bodů si můžete dobře stanovit akční plán. Například zjistíte, že nemůžete konkurovat v PPC reklamě, ale raději se zaměříte na zbožové srovnávače. Nebo zjistíte, že více zákazníků najdete na sociálních sítích, kde tomu přizpůsobíte svoje aktivity.

Propagace eshopu v PPC reklamě

PPC reklama je jednou z prvních eshop marketingových aktivit, která se na začátku doporučuje. Prodeje dokáže zvýšit až o stovky procent a díky své efektivitě má velmi rychlé účinky. U začínajících eshopů rychle přivede nové návštěvníky a velmi brzy tak dokážete odhalit nedostatky eshopu a zda je o produkty vůbec zájem. U již zaběhlých eshopů je nedocenitelným zdrojem relevantních návštěvníků, které na svém eshopu prostě chcete.

PPC reklamu navíc není příliš složité ze začátku nastavit. Pro úvodní nastavení a otestování první návštěvnosti není potřeba mít rozsáhlé přípravy nebo mnoho článků. Také má velmi dobrý dosah a zaměřuje se na uživatele internetu, kteří hledají vaše produkty. Pro lepší výkony je ale třeba počítat s kvalitním PPC specialistou.

Zviditelnění eshopu díky zbožovým srovnávačům

Zbožové srovnávače se těší veliké oblíbenosti. Nabízejí možnost porovnání nabídek mnoha eshopů přehledně na jedné stránce. Navíc sbírají také hodnocení, které na zákazníka dobře působí. Proto tam mnoho návštěvníků chodí nakupovat. Tyto srovnávače mají své reklamní kanály a návštěvníka dokážou přivést zpět, čímž dokáží udělat práci za vás a nemusíte řešit všechny možné nastavení reklamy. I srovnávače přináší velmi dobré výkony.

Pro nastavení srovnávačů je ale potřeba mít vytvořené produktové feedy (seznamy produktů), které splňují jejich požadavky. Každý takový srovnávač má trochu odlišnou specifikaci, což je jeden z důvodů, proč si zaplatit specialistu. Druhý důvod může být široká nabídka takových srovnávačů. Jen na českém trhu jich jsou desítky a každý je svým způsobem specifický. Pokud prodáváte stejné produkty jako jiné eshopy, pak je třeba mít nastavený tzv. bidding, abyste nebyli se svojí nabídkou až na konci seznamu všech eshopů.

Velkou výhodou srovnávačů tedy je, že již mají kvalitní základnu a chodí na ně spousta návštěvníků. Pokud splníte určité požadavky, můžete obdržet certifikace důvěryhodnosti, které na zákazníky fungují velmi dobře. Obzvlášť v začátcích oceníte, že za zobrazení nabídky vůbec nic neplatíte. Kredit se strhává až v případě, že se návštěvník proklikne do vašeho eshopu.

Propagace eshopu díky sociálním sítím

Kdo není na sociálních sítích jako by neexistoval. Lidé na sociálních sítích tráví daleko více času než si možná sami uvědomují. Protože se chtějí také pochlubit nebo informovat své přátele o různých, často i velmi osobních, novinkách, zadávají mnoho osobních informací, které zjednodušují nám marketérům cílení. Díky všem sesbíraným informacím například dokážeme cílit jen na osoby s určitým vzděláním, v určitém rodinném stavu, podle věku, podle pohlaví, podle jejich zájmů a řady dalších.

Pokud se budete věnovat sociálním sítím více, dá se vytvořit vlastní komunitu, kde si lidé radí a sdílí další obsah. Díky tomu dokážete promovat své produkty aniž by bylo třeba platit za reklamu. Nutno dodat, že takové budování je celkem náročné a patří spíše k dlouhodobým cílům. Protože sociální sítě upravují algoritmy tak, aby se obsah stránek zobrazoval co nejméně, pokud se neplatí za reklamu, dříve nebo později se k reklamě přikloníte. I přesto, že je potřeba si zaplatit za vyšší dosah, reklama na sociálních sítích vychází celkem levně, když je dobře nastavená.

Zvýšení prodeje eshopu skrze emailing

Nejdražší částí marketingu je přivést nakupujícího zákazníka. Protože na tuto akci leckdy vynaložíme daleko více finančních prostředků než se nám vrátí z prodeje, potřebujeme zákazníka přivést zpět a ideálně skrze neplacený kanál. Retence neboli zpětné oslovování minulých zákazníků je hlavní částí marketingu. Tito zákazníci nás již znají a pokud byli spokojeni s produktem, rádi nakoupí znovu. Každým dalším nákupem se nám vrací investice na získání takového návštěvníka. Cílem marketérů je tedy přivést ho zpět za co nejmenší investici do reklamy, udělat mu ideálně personalizovanou nabídku a navést ho na další prodej.

Právě v retenci zákazníky se stále jeví jako nejvýhodnější kanál emailing, i když dnes posílá maily mnoho eshopů. Zatím ale neposílají úplně všechny eshopy a kvalita sdělení je často mizerná. Přitom vstupní investice není příliš vysoká. Stačí si jen připravit poutavou a pěknou šablonu, kterou naplníme produkty, které zákazníka zajímají. Pokud máme například nějakou slevovou akci, rád se přijde podívat na web a třeba i nakoupit.

Aby email marketing správně fungoval, chce si to nejdříve trochu promyslet. Jak často posílat, zbytečně nespamovat a také aby to trochu vypadalo. Dnes existuje mnoho různých šablon a odesílacích systémů, které jsou zdarma. Řada z nich pracuje i s různou automatizací. Například můžete popřát k narozeninám a jen být trochu v povědomí. Všechno vyřeší systém a nemusíte s tím mít žádnou starost. Pro takovéto pokročilejší funkce je opět vhodné se podívat po nějakém email marketing specialistovi.

Zviditelnění eshopu díky obsahu

Vytváříte obrázky/infografiky, píšete články nebo tvoříte nějaká videa? Obsah je stále jednou z nejsilnějších forem online marketingu. Lidé neustále něco vyhledávají a zjišťují nové informace. Nebo se rádi baví vtipný obrázky či videi. Pokud tedy umíte vytvářet svůj unikátní obsah a máte mnoho informací, které rádi předáte dále, vyplatí se vytvořit si vlastní blog. I ten dnes dělá řada eshopů, ale kolik z nich ho vytváří opravdu pečlivě a dává mu péči? Protože tvorba vlastního blogu je poměrně časově náročná aktivita. Většina z nich napíše pár řádků jednou za čas nebo zaplatí nějakému pisálkovi, který si ani moc není jistý o čem vlastně píše.

Existuje řada eshopů, které si již neplatí žádnou reklamu. Není to ani kvůli silné značce, ale díky strategii obsahového marketingu, kterou průběžně zpracovávají, dokáží získávat dostatečnou návštěvnost jen díky vyhledávačům. Tato taktika se vyplatí například pokud vychází PPC kampaně velmi draze. Navíc díky kvalitnímu obsahu budete mít dostatek materiálů pro sociální a výrazně podpoříte SEO, které vás umístí na lepších pozicích ve vyhledávání.