Co je PPC reklama a jak s ní začít

Vlastníte pěkné webové stránky, nabízíte kvalitní zboží nebo služby, ale máte málo příchozích zákazníků. S největší pravděpodobností nejste dostatečně viditelní v internetových vyhledávačích. Řešením může být PPC reklama / pay per click. PPC reklama vás dostane na první stránku vyhledávačů Google a Seznam, porovnávačů jako je Heuréka, a sociálních sítích Facebook, Youtube, Instagram. To už je slušné portfolio nástrojů pro nastartování vašeho podnikání. Hlavní výhodou je, že po krátkém nastavení jste vidět okamžitě. Pokud poptáte třeba nějakého PPC specialistu ještě dnes, už zítra budete vidět na prvních pozicích a získávat relevantní návštěvníky.

Možná vám vrtá hlavou, kdy se na vás dostane volné místo, na těch pár pozicích co vidíte ve vyhledávači na první stránce, při tak velké konkurenci. PPC kampaň však funguje chytře a na základě aukce. Najde si cíleně ty zákazníky, kteří hledají to co nabízíte a těm se zobrazí.  V případě ochoty zaplatit více než konkurenti se pak zobrazíte na lepších pozicích. PPC systémy umí být až tak chytré, že pokud máte zákazníky pouze v místě svého podnikání, nastaví kampaně tak, aby se zobrazovaly jen lidem ve vašem okolí. Jste ihned vidět, reklama se zobrazí relevantně, podle toho co zákazník hledá. Reklama se zobrazí také později jako připomínka předešlého hledání.

Jak funguje PPC reklama

Jak napověděl název PPC – budete platit za přivedení zákazníka na vaše stránky. Každý zbytečně příchozí uživatel, se tedy stane nevýhodně proinvestovanou částkou, a proto je potřeba vše promyslet než začnete. Pokud se do PPC kampaní pouštíte sami, často se doporučuje zaplatit si alespoň úvodní konzultaci od PPC konzultanta. PPC kampaň musí obsahovat dobré a cílené texty, bannery a relevantní klíčová slova, která budou mít smysl pro inzerci. Základem je začlenit do textu co nabízíte, co to přinese zákazníkům a co má zákazník udělat.

Není to jen o základním nastavení, ale smysluplné optimalizaci. Zatímco vše výše popsané si dokážete nastavit sami, správná optimalizace kampaní vyžaduje hlubší zamyšlení a zkušenosti. Perfektní optimalizace vede ke zvýšení výkonu kampaní. Počítá se vylepšení textů, zacílení na správnou skupinu zákazníků a nasazení novinek PPC systémů. Nezbytná součást je kontrola výsledků. Dobrým pomocníkem je nastavení email upozornění a ihned uvidíte když se v kampaních bude dít něco neobvyklého. Když se optimalizace dělá správně, reklamy stojí méně a neutrácí se za návštěvníky, kteří o produkty ve výsledku nemají zájem.

Pokud chcete dělat opravdu kvalitní a výkonný online marketing, pak chcete mít ucelenou strategii koho a kde budete oslovovat. Není totiž PPC jako PPC. Dnes máme několik primárních PPC systémů a každý umožňuje jiné funkce a také oslovuje trochu jiné publikum. Já osobně využívám jako primární systémy tyto:

PPC reklama na Google

Google je pravděpodobně nejoblíbenější  u PPC specialistů. Zaměřuje se na uživatele internetu, kteří něco hledají a do výsledků jim podstrkává naši reklamu. Při správném nastavení se tedy cílí na velmi žádoucí uživatele. Protože již většina lidí k hledání používá právě Google, tak má velký dosah a reklamou osloví mnoho potenciálních zákazníků. Navíc používá velmi sofistikovaných algoritmů a ví, kteří uživatelé aktivně nakupují a kteří spíše jen prohlížejí. Podle strategie tak lze cílit primárně na nakupující nebo spíše prohlížející.

PPC reklama na Seznamu

I přesto, že většina uživatelů používá Google, stále se najde několik procent českého internetu, které se spoléhají na Seznam. Právě proto má v rámci českého PPC marketingu stále své místo a vyplatí se na něm inzerovat. Oproti Googlu má dokonce řadu výhod. Jedna z nich je cena za proklik, kde na Seznamu vychází reklama daleko levněji. U některých klíčových slov může dokonce přinášet daleko více nakupujících než tomu je u Google. Problém je ale množství vyhledávání, takže na Seznamu celkem rychle dosáhnete maxima jeho potenciálu.

PPC reklama na Facebooku

I Facebook má svůj vlastní PPC systém, který se od Google a Seznamu výrazně liší. Na Facebooku je to spíše o obrázcích, takže je zde větší důraz na grafiku. Určitě má velkou výhodu to, že zná své uživatele lépe a dokáže na ně přesněji zacílit. Také může vycházet daleko levněji než Google i Seznam, a proto když máte velkou konkurenci s drahými prokliky, máte ještě možnost vyzkoušet Facebook. Má ovšem jednu velkou nevýhodu a tou je doručování reklamy. Oslovujete totiž tzv. chladné publikum, které si projíždí různé příspěvky přátel a mezi ně vkládá reklamu, o kterou primárně nemá zájem. Někteří lidé se sice prokliknou, ale může se stát, že o produkt nemají vůbec zájem a ihned odchází z webu.

Alternativa PPC

Další způsob jak se více zviditelnit a posunout ve vyhledávačích na vyšší pozici je SEO / search engine optimization. Jde o organické vyhledání odkazu na vaši webovou stránku. Když zadáte do vyhledávače klíčové slovo co vás zajímá, výsledky vyhledávání (vše, co není označeno jako reklama) jsou právě ono organické vyhledání. Porovnejte Google i Seznam, každý bude reagovat jinak. SEO pozici budujete právě používáním relevantních klíčových slov na vaší webové stránce. Nicméně konkurence dělá ve stejnou dobu to samé, je tedy potřeba neustále sledovat výsledky a přizpůsobovat se. Reakce na změnu trvá dlouho, může to být i několik týdnů. Neměňte zbrkle neustále svou strategii, pokud nevidíte výsledek po pár dnech. Důkladná analýza klíčových slov je základem správného SEO. Cílem je umístit odkaz na stránky co nejvýše v organických výsledcích vyhledávače.

PPC nebo SEO? Vyzkoušejte oboje

Stále se rozhodujete jak si vybrat mezi PPC a SEO? Nelze určit, zda je jeden ze způsobu lepší. Způsob volby je opravdu individuální a záleží na strategii. Zatímco PPC má okamžitý efekt, SEO je dlouhodobý běh. Kvalitní SEO pak získává návštěvnost bez placení, ale PPC se pořád platí za každý klik. Ideální stav je, když jde PPC ruku v ruce se SEO. Umí se doplňovat a společně tvoří silný nástroj na budování dobré pozice ve vyhledávačích. V pokročilejších strategiích se například vyhodnocuje, kde máte slabé pozice v organickém vyhledávání a doplníte je právě PPC reklamou, a kde máte silné pozice, tak PPC reklamu spíše vynecháte. Dělá se to z důvodu ušetření rozpočtu a aby se oba kanály vzájemně zbytečně nekonkurovaly.

U PPC je třeba se neustále starat o aktuální texty pro reklamu, reagovat na aktuální dění a potřeby potenciálních zákazníků. SEO drží na lepších pozicích váš odkaz díky klíčovým slovům, i zde je potřeba reagovat na aktuálnost, ale ne tak často. Nicméně pokud přestanete budovat SEO, postupně se odkaz na vaše stránky bude propadat stále níž.

V této chvíli tedy stojí za zvážení, zda si najmout specialistu na správu systémů. PPC a SEO si můžete budovat sami, ale zvažte množství času, které budete práci věnovat. Tvorba textů, bannerů, PPC audit, sledovat SEO, hlídat statistiky, přizpůsobovat se dění v digitálním prostředí, pravidelně provádět analýzy. Specialista PPC umí optimalizovat kampaň a pod tím se skrývá celá řada úkolů.

Získat více kliků, snížit cenu za klik při zachování pozice. Prochází kapmaně a hledá co se dá ještě zlepšit. Testuje a hledá optimální nastavení. Pracuje například s Google Analytics. Propaguje a zpeněžuje obsah webu. Revize cílů je potřeba kontrolovat také v průběhu, skokový nárůst nelze očekávat, SEO je o dlouhodobém plnění nastavených cílů.