Expanze eshopu do zahraničí

Expanze eshopu nebo vůbec podniku do zahraničí je celkem zmiňované a expandovat dnes chce téměř kdokoliv, komu se trochu podařilo rozjet obchod. Otázkou ale vždy je, zda jste již opravdu vyčerpali možnosti trhu a expanze je levnější nebo jediná cesta, jak dále růst.

Pomůžu vám s expanzí vašeho eshopu

Nejdříve se podíváme, jaké jsou možnosti. Udělám analýzu lokálního trhu a v reportu navrhnu další postupy. Možná totiž expandovat vůbec nepotřebujete, ale chce se více zaměřit na určité segmenty lidí a lépe pracovat s brandem. Většina eshopů totiž vůbec nemá předpoklady někam expandovat. Případná expanze je stojí spoustu peněz, které se nikdy nevrátí a nakonec pokračují jen na lokálním trhu.

Pokud opravdu vyčerpáváte velkou část lokálního trhu, pak se společně podíváme na firemní procesy a zda dokážete zajistit kvalitu i v zahraničí. Expanze totiž nekončí přeložením webu a zapnutím kampaní. I zahraniční nakupující očekávají zákaznickou péči a nebojí se dávat špatné recenze. V tomto případě je potřeba mít alespoň na mailu někoho, kdo umí cizím jazykem. Zároveň je třeba vyřešit logistiku – jak přepravit zboží, jak vyřešit vratky a reklamace a řadu dalších aktivit. Tím to nekončí, musíte ještě vyřešit daně, právní záležitosti a mnoho dalšího.

Když je vše vyřešeno, připravím marketingovou strategii a zaštítím chod reklamy. Převážně se jedná o PPC kampaně, ale také se vyplácejí různé srovnávače a sociální sítě. Ke kampaním připravím detailní reporty, na základě kterých se budeme dále rozhodovat, jak v dané expanzi postupovat.

Kam expandovat eshop

Toto je velmi důležitá otázka, protože podle cíleného trhu se také řeší rozvoj eshopu a procesy. Na základě trhu se vybírá dopravce a různí partneři, bez kterých je expanze celkem složitá. Možností, kam expandovat je mnoho. Asi nejžádanějším je region DACH (Německo, Rakousko a Švýcarsko), poslední dobou je oblíbený a na vzestupu Balkán, obzvláště Rumunsko nebo Slovinsko s Chorvatskem. Často se ale zapomíná na Skandinávii nebo západní Evropu.

V tomto kroku je potřeba zvolit správnou marketingovou strategii, podle které se zvolí dopravce, úpravy na webu a platformy, na kterých se bude inzerovat. Každý národ má trochu jiné nároky na web a využívají rozdílné kanály. Právě i podle nabízeného produktu/služby by se mělo vybírat, protože ne všechno bude fungovat na každém trhu.

Expanze na Slovensko

Toto je nejspíše nejčastější trh, kam eshopy expandují. Není třeba žádných extra znalostí, protože tento trh je velmi podobný tomu našemu, akorát je trochu menší. Řada eshopů dokonce ani neřeší nějaké překlady a web nechává v češtině. Akorát zapnou reklamy a čekají na objednávky. Slováci nemají takový problém s důvěrou k produktům a eshopům z Česka, takže to většinou stačí a leckdy se obchod rozjede bez větších problémů. Vše závisí na úrovni konkurence.

Expanze eshopu Německo

Každý si je vědom síly německého trhu, a proto je Německo na expanzi také nejžádanější zemí. Na druhou stranu je tato expanze velmi náročná. Ceny za PPC reklamu jsou často až 3x vyšší než tomu je u nás v Česku. Němci jsou navíc také náročnější na kvalitu a to jak produktu tak i zákaznické podpory. Potrpí si na to, jak web vypadá a co vše obsahuje. Pokud nejsou přítomné určité prvky, web považují za nevěrohodný a nikdy na něm nekoupí. Před vstupem je třeba mít připravené dostatečné množství investic a weby hotové na 100%.

Expanze eshopu do Maďarska

Když mají eshopy zvládnuté český a slovenský trh, dost často se pouštějí spíše do Maďarska. Oproti Německu je daleko levnější na propagaci a ještě stále tu není taková konkurence. Maďarskému zákazníkovi není tak těžké se přizpůsobit a proto většinou stačí jen dobře udělat překlady. Na expanzi je snažší i díky tomu, že je zde řada firem, které nabízí služby potřebné k rozjetí eshopu. Například řeší dopravu a vratky i za přijatelné poplatky.

Expanze eshopu do Polska

Polsko již je celkem specifické ale i tak právě sem řada firem chce expandovat. Polský trh je celkem velký, ale také je již zaběhlý a je zde hodně konkurence. Na polském trhu je třeba počítat s tím, že Poláci jsou ochotni jít s marží velmi nízko aby získali objednávku. Při expanzi je tedy třeba počítat s dostatečnými financemi na reklamu, která je stále celkem levná například v porovnání s Německem. Často ale stačí produkty trochu rozjet a pak se ozve několik místních prodejců, kteří budou prodávat za vás.

Nezapomínejte na další trhy

Výše popsané trhy jsou ty nejpoptávanější, ale za zvážení stojí i další trhy. V některých případech se dokonce doporučuje začít jinde. Dobrým příkladem je například Rumunsko, které zažívá velký rozvoj v ecommerce a konkurence zatím není tak vysoká. Zajímavé je také Chorvatsko, které je velmi podobné českým podmínkám. Velkými trhy jsou také Francie a Španělsko, ale zde již musíte počítat s tím, že čeština ani angličtina na podpoře stačit nebude.