Co je B2B
Pojem Business-to-Business by měl být znám každému podnikateli, který se snaží o budování dobrých obchodních vztahů s dalšími společnostmi. Pokud v této oblasti stále tápete, čtěte níže.
Co je to B2B
Zkratka B2B vyjadřuje vztah mezi prodejcem a zákazníkem, který ale není zákazník koncový. Uveďme si příklad, že se jako výrobce mouky soustředíte na obchod s pekárnou a koncovým zákazníkům svou mouku neprodáváte vůbec, nebo v nižší míře, než v jaké dodáváte pekárně. V případě, že si s B2B marketingem poradíte dobře, plynou z toho pro Vás výhody, např. dlouhodobá spolupráce, větší objednávky apod. Pokud ale předem domluvený obchod neuskutečníte včas, nebo třeba nebude v domluvené kvalitě, uškodí Vám to více, než jeden nespokojený koncový zákazník.
Jak na B2B marketing
Klíčem k úspěchu je poznání obchodního partnera a budování osobních vztahů mezi společnostmi. Než zboží prodáte svému B2B partnerovi, musíte si jej zanalyzovat. Vědět, co on od Vašich produktů očekává, za jakým účelem jej kupuje, v čem partner podniká apod. Rozhodně se vyplatí investovat do průzkumu trhu.
Mějte vždy na paměti, že kvalita partnerova produktu se odvíjí na tom, co mu dodáte vy. O nákupech rozhodují speciálně pověření lidé a je nutné počítat, že tento klient bude náročnější, než běžný konečný zákazník a neopijete ho rohlíkem.
V jednání s potenciálním partnerem se vždy snažte o maximálně profesionální chování a budujte dobré osobní vztahy, které Vám pomůžou k dalšímu obchodu s danou společností.
Online B2B
Možná i díky pandemii jsme momentálně svědky velkého nárůstu B2B marketingu na online platformách. V rámci B2B využívají společnosti sociální sítě jak Facebook, Instagram, nebo LinkedIn. Zákazník má díky propracovaným webovým stránkám i aktivitě na sociálních sítích přísun informací o Vaší činnosti i bez osobního kontaktu si k Vám postupem času tvoří důvěru. Investice do webových stránek může být vysoká, ale také se může vrátit v mnohem větší míře.