SEO – dostat se na první místa v cestovních ruchu? Určitě (Ne)možné!

Aneb jak jsem vytvořil vlastní web o Mallorce a dostal se na zajímavá místa s klíčovými slovy například ubytování na Mallorce, Dračí jeskyně, Mallorca výlety a další.

Prošel jsem několika cestovními kancelářemi a čas od času chodím také na velké setkání malých cestovek, kde se jim pořadatel snaží radit jak na SEO. Je nutno podotknout, že se většinou jedná o malé cestovky, kde je max 5 zaměstnanců, všichni dělají všechno a společnými silami to nějak udržují. A takových cestovek je v naší malé Republice mnoho.

Většinou se věnují klasickým destinacím, kam si zájezdy kupují stálí klienti, kterých by chtěli o něco více. Běžně se jedná o Egypt, Řecko, Tunisko a další. Jak zde nabrat nové klienty? Nabízí se možnost PPC pro cestovky, kterou poptávají u mne poptávají nejvíce. Jenže chtějí bojovat proti velikánům jako Fischer, Invia, Exim…, kde je CPC opravdu vysoká a na klasická slova typu: dovolená Egypt, Zájezdy Řecko, Last minute Tunisko…, ti velikáni prostě přebijí ty malé.

Je jediná cesta, jak bojovat s velikány?

Když vymýšlíme strategii, nabízím se zaměřit spíše na takový klíčová slova, která jsou méně hledaná a velkým cestovkám se moc nevyplatí na ně zaměřovat. Jednak kvůli objemu a jednak kvůli zaměření na cestovatele, kteří moc neutratí. Pro malou cestovku to ale může být způsob, jak se udržet v kladných číslech.

Je tady ale problém, že to obnáší trochu více práce. Jednak je třeba si udělat kvalitní analýzu klíčových slov a trošku víc zapracovat na obsahovém marketingu, který nepomůže jen PPC reklamám, ale udělá i cílený boost na SEO. V tomto je ten zásadní kámen úrazu. Malé cestovky nechtějí nebo možná ani nemají prostředky na investice do těchto postupů.

Na základě jakých zkušeností jsem postupoval

Pro jednu takovou menší cestovku dělám již pár let. Čezproka nabízí různé typy zájezdů a snaží se uspokojit co nejširší klientelu, především tu nejnáročnější. Právě proto například vznikl projekt Dovolená na míru, kde se právě na toto klíčové slovo zobrazujeme na prvních pozicích. Projektů je ale daleko více, například zajišťování českého průvodce nebo sportovní zájezdy. Rozhodně již tedy bylo  z čeho čerpat.

Chtělo to ale vybrat nějakou výzvu a zároveň i něco, co mě bude bavit budovat. Vzhledem k tomu, že Mallorca je stále populárnější a nyní nejspíše i druhá nejoblíbenější letní destinace pro Čechy a ještě jsem zde nebyl, bylo hned jasno, o čem další projekt bude.

Jak tedy dostat web o Mallorce na první místa?

Nejlepší strategií je, pokud děláte stránky pro lidi a nikoliv pro vyhledávač. To znamená, že píšete, co hledají a umíte udělat kvalitní obsah i za cenu toho, že dáte občas nějaký ten link, který vám nic nepřinese. Prvním krokem je ale důležité umět ten potřebný obsah psát a to nepůjde, dokud si danou problematiku nezažijete. V rámci dovolené jsem se na tento ostrov vydal, kde jsem zažíval různé zkušenosti, které mohu poradit dále. Navíc jsem pořídil hromadu obrázků, což je velmi poutavý obsah a zdarma velmi obtížný získat. Můžete si tedy přečíst můj cestopis Mallorca.

Hned po návratu jsem koupil doménu začal analýzou klíčových slov. Těch je poměrně hodně, ale díky zkušenostem jsem již věděl, co má cenu. Zároveň jsem chtěl již vydanou práci alespoň trochu monetizovat, přinejmenším na doménu a hosting. Z toho důvodu jsem sepsal již zmíněný cestopis a k tomu přidal ještě kategorii bez CK na Mallorcu. Abych zvýšil dosah, tak jsem se změřil ještě na výlety na Mallorce.

A teď samotná práce. Firmy často chtějí rovnou linkbuilding, protože někde četli, jak je to nejlepší nástroj pro první pozice. Nechci toto nějak podrývat a určitě s tím do jisté míry souhlasím, ale bez kvalitního onpage SEO může být i sebe lepší linkbuilding k ničemu. Zaměřil jsem se tedy abych měl dostatečně dlouhé články, které popíšou detailně problematiku a zároveň jsem je také členil nadpisy, do kterých jsem zahrnoval klíčová slova. Důležitou částí bylo také interní prolinkování webu a občasné externí linky na ostatní zdroje.

Jen toto málo stačí na kvalitní SEO. Na webu jsem nechal pouze pár hodin času, neřešil jsem ani moc linkbuilding a pokud vezmu v potaz, že se jedná jen o hobby web, který nyní konkuruje i firmám, které se vyloženě Mallorcou živí, dosáhl jsem velmi slibných výsledků, které se nyní budu snažit posouvat dále právě linkbuildingem a psaním dalších článků na nová klíčová slova.

A další cíl? Nyní mám cíl na příští sezónu si urvat 10% veškerého organicu na sledovaná klíčová slova.