Jsem freelancer – posunu váš obsahový marketing na profesionální úroveň

Jsem freelancer, který se mimo PPC kampaní a analytiky webu zabývá i content marketingem (obsahovým marketingem). Primárně se zaměřuji na stavebnictví, cestování, konzultantské služby, elektroniku a psychologii. Nebráním se ovšem rozšíření působnosti i na další témata.

Proč by měl i váš projekt mít strategii pro obsahový marketing

Určitě jedním z důvodů, proč si vytváříte webové stránky, je získání návštěvnosti a v ideální případě takovým návštěvníkům prodat nějaký produkt nebo svojí službu. Proto se mne firmy často ptají, jak zvýšit návštěvnost webu? Cest je hned několik od PPC reklam až po obsahový marketing, který do velké míry souvisí se zlepšením SEO.

To je jedním z důvodů, proč tento typ marketingu realizujeme. Chceme totiž získat i návštěvníky, za které nemusíme platit a budou na web chodit díky organickým vyhledávačům. Druhým hlavním důvodem je psát poutavé a zajímavé informace, které si čtenáři budou chtít přečíst a případně i sdílet dál a v tom nejlepším případě se budou pravidelně vracet i pro další.

Toto nejde dělat jen tak bezmyšlenkovitě a pro kvalitní výsledek je potřeba si stanovit i jasnou a perspektivní strategii, kterou se budete řídit. Především je potřeba si stanovit jasné nástroje a jak jich využít:

  • Četnost přidávání nového obsahu
  • Cílová skupina, na kterou se zaměřuji
  • Téma realizovaného content marketingu
  • Nejlépe specializace na určité oblasti
  • Cíl vytvářeného obsahu

Jak postupuji při tvorbě strategie obsahového marketingu

Řídím se heslem začni u sebe.

  • Tedy nejdříve se podívám na daný projekt v jakém je stavu a na co se vůbec zaměřuje.
  • Vyjasním si koncového zákazníka a cíle
  • Provedu si analýzu klíčových slov + analýzu optimalizace webových stránek.
  • Vyhledám konkurenci a prohlídnu si stav jejich webu. Především mne zajímá četnost vytváření obsahu, specializace a jak dále s textem pracují.
  • Vytvořím publikační plán – jak často a jaká témata publikovat
  • Posledním krokem je jasný a kvalitní reporting provedené práce

Kvalitní content marketing vás odliší od konkurence

V dnešní době, kdy je internet plný spamu a dezinformací, má velkou váhu, pokud přinášíte pravdivé a užitečné informace. Také se ale můžete výrazně odlišit od své konkurence. Všechny weby jsou totiž dost podobné, ať už se jedná o eshop nebo nabídku služeb. Popisky se téměř shodují a nevzniká výrazný rozdíl kvality. Díky obsahovému marketingu ovšem můžete konkurenci přeskočit o několik úrovní právě díky tomu, že se odlišíte výrazným způsobem. Příkladem může být zaměření na určitou specializaci, které se budete dlouhodobě věnovat.

Kde může být rezerva u konkurence bývá často zaměření se pouze na přidávání textu například pomocí blogu. Obsahový marketing ale nemusí být jen o textu, ale i přidávání příspěvků na sociálních sítích, vytváření videí, sepsání případových studií, ebooky a může mít mnoho dalších podob.

Může obsahový marketing být výkonnostním marketingem?

Většina provozovatelů webu si myslí, že tvoření obsahu sice přivede mnoho tzv. čumilů, kteří akorát chtějí získávat informace, ale není tomu ve 100% pravda. Pokud je obsah vytvořen dobře a pracuje i s prvky vyzývajícími k akci, pak se často z každodenních návštěvníků stávají konverzní uživatelé, kteří nám přináší výsledek. Určitě se tak může obsah stát výkonnostním kanálem, i když konverzní poměr je velmi nízký. Na druhou stranu za přivedení takového čtenáře již dále neplatíte, takže ve výsledku se může jednat i o nejlevnější kanál k získání konverze. Tento způsob zvýšení návštěvnosti webu uvítáte hlavně v případě, že nemáte příliš velké finanční možnosti pro investici do reklamy nebo i v případě, že již zmíněná klasická PPC jsou příliš drahá.

Závěrem: Co by váš obsahový marketing měl určitě splňovat a jak se k němu postavit

Je dobré počítat s tím, že se jedná o dlouhodobou strategii. Dlouhodobá strategie v tomto případě znamená až několik měsíců. Pokud očekáváte výsledky ihned, pak zvolte raději jiný způsob, jak pracovat s marketingem. Také počítejte s tím, že je zatím dost práce a nestačí sepsat pár článků, které hodíte na blog. Než začnete realizovat, již byste měli mít hotovou analýzu klíčových slov a být si jisti, že máte správně optimalizovaný web. Po provedených analýzách byste se měli zaměřit na kvalitní strategii a reporting, které budete dodržovat.

Pokud tedy chcete dělat kvalitní obsahový marketing, jednak by měl splňovat:

  • Odbornost – pokud obsah tvoří člověk, který minimálně rozumí problematice, tak je to poznat často na první pohled a takový obsah má spíše negativní výsledek.
  • Další vlastností by měla být různorodost. Vytvářením pouze textu na blog nedosáhnete tíživého výsledku a lehce vás konkurence opět předběhne. Je třeba se věnovat i sociálním sítím, videím, podcastům a dalším kanálům, kde svoje vědomosti můžete publikovat.
  • Obsah musí zaujmout a být čtivý. Pokud budete tvořit obsah, který nikoho nezajímá nebo nikdo nehledá, pak příliš návštěvníků na weby nedostanete. Pokud naopak máte velmi zajímavý obsah, který ale napíšete do souvislého textu, pak ho nikdo také číst nebude. Takže nestačí řešit jen zajímavá témata, ale je třeba je předložit v pěkné struktuře, která zaujme na první pohled.
  • Výzvy k akci. I když budete mít sebelepší obsah a nepomůžete návštěvníkovi najít službu či produkt, který se snažíte nabízet, pravděpodobně jen zkonzumuje obsah a odebere se na jiné stránky, možná právě danou službu i hledat.
  • Nepřeoptimalizovat text.  Je správné využívat dané klíčové slovo několikrát, ale zase by se nemělo zobrazovat až příliš. Pokud ho použijete v každé druhé větě, nejen že to nebude čtivé, ale ani to nebude mít pozitivní vliv na vyhledávače.
  • Dělejte to pro lidi ne pro stroje. Nejkvalitnější obsah většinou vznikne tak, že si vytvoříte nějaký jen pro zábavu, s vlastními pocity i názory a hlavně aby pomohl co nejvíce dalším osobám. Běžně se takto píšou třeba různé cestopisy. I já jsem napsal například Cestopis Mallorca, jen pro zábavu.